Turer > Blåfjellet

Blåfjellet, mellom Bogen og Salsvatnet

Nærøy og Fosnes kommune.

2011 Bla 01 Opployfjord

Utsikt mot Oppløyfjorden og Heimsøya, Salsbruket skimtes helt til høyre i bildet.

Tre spretne herrer på en liten walkabout i Nærøy kommune sitt sørlige område.

Ekspedisjonen ble planlagt kort tid i forveien og turen gikk til Blåfjellet, det vil si området øst for Lund avgrenset av Oppløyfjorden i nord og Salsvatnet i sør. Vi hadde i forkant fått indikasjoner fra lokale kjentsmenn at det ville være et fint reisemål med god trasking, pen utsikt og litt fisking.

2011 Bla 02 Kart

Viser båtturen over Foldafjorden. Kart basert på Google maps og statens kartverk.

Vi la ivei med 9.9 hester fra Strand over Foldafjorden til Oppløyfjorden før avsvingning ved Heimsøya og Digerneset. Vi bestemte oss for å ha Måssaviktjønna som et camping-mål for kvelden og å prøve å få med oss mest mulig av området i mellom.

2011 Bla 03 Foldafjord

Kryssing av Foldafjorden

2011 Bla 04 Bogen

Ved innkjøring til Bogen og mot Hopen-vika.

Selv om det var relativ bratt stigning i skogsterreng opp fra Hopen-vika til Jensbakk-tjønnin ventet det en pen utsikt over Oppløyfjorden på toppen.

2011 Bla 05 Kart

Viser ca. ruta vi gikk til Måssaviktjønna. Kart basert på Google maps og statens kartverk.

Oppfarten til platået på ca 200-250 meter over havet gikk fort i gammel sti, selv om det var bratt. Da det flatet litt ut nådde vi den første av Jensbakk-tjønnin.

2011 Bla 06 Tdf

Nettopp fått beskjed om at Edvald Boasson Hagen vant dagens etappe i Tour de France og tok en obligatorisk stopp for å sjekke reprisen av innspurten via mobil.

2011 Bla 07 Jensbak

Oversikt over den første Jensbakk-tjønna.

Her tok vi en kort rast og slengte ut fiskestanga uten å få noe. Sola hadde kommet frem for en kort stund, mens det bygde seg opp med mørke skyer.

Midt på den første Jensbakk-tjønna, der den nesten deler seg i to, står ei lita tømmerkoie. Forsåvidt godt vedlikeholdt så den virker å være aktivt brukt av eierne. Passerte så den andre Jensbakk-tjønna, fulgte stien og kom frem til Skjærivatnet, et ganske stort vann.

2011 Bla 08 Jensbakk2

Den andre av Jensbakk-tjønnin.

2011 Bla 09 Skjerivatnet

Skjærivatnet, bilde tatt i retning mot vest.

Her tok vi middag, men tok oss ikke tid til å prøve fisket. Det begynte å bli sent og vi var bare halvveis på å nå kveldens mål, nemlig Måssaviktjønna.

2011 Bla 10 Middag

Middag ved Skjærivatnet.

2011 Bla 11 Opp Knaus

På vei fra Skjærivatnet opp mot Bogaskaret.

Vi tok ut rute gjennom det elgkuperte Bogaskaret på vei til Måssaviktjønna, for heller å gå opp Blåfjellet på heimturen.

Bogaskaret går mellom Bogafjellet og Blåfjellet. Selv om vi fulgte strømstolpe-gata gjennom skaret var det kuppert med mye småvekst.

2011 Bla 12 Bogafjellet

Bogafjellet – eller Bugafjellet som det refereres til på kartet.

Da vi kom ut av skaret hadde vi krysset kommunegrensa til Fosnes og vi fikk utsikt til den idylliske Leisåk-gården lengre ned i terrenget. Den ligger like ved Salsvatnet for de som kjenner til den, samt at vi så Skrøyvstadvatnet helt øst for oss.

Så bars det ganske greit nedover.

2011 Bla 13 Massaviktjonna

Utsikt over Måssaviktjønna.

Vel fremme ved Måssaviktjønna kunne vi konstantere at noen av oss kunne vært bedre trent, men det ble fort glemt ved bålkosen. Vi var også heldige med været den første dagen. Selv om mørke skyer forfulgte oss hele dagen, så slapp vi unna regnet.

2011 Bla 14 Baal

Kveldsbål ved Måssaviktjønna.

2011 Bla 15 Frokost

Pannekaker og bacon til frokost.

Utover kvelden og mMorgenen etter prøvde vi fisket i tjønna, men det var ikke helt det man kunne håpe på. Tjønna var helt klart overbefolket av småfallen ørret, så frokosten måtte vi stå for selv.

På tur tilbake tok vi ut en ganske bratt rute for å komme oss opp på Blåfjellet, rett opp fra Blåfjellia på sørkanten av fjellet. Litt klatring måtte til, men vi kom oss fort opp.

På toppen ventet en fin utsikt mot flere deler av Salsvatnet.

2011 Bla 16 Salsvatner

Utsikt fra Blåfjellet mot Salsvatnet. Først sees Måssavika og Måssavikholmen, lengre bak er tarmen inn mot Breivika.

2011 Bla 17 Pano Salsvatnet

Utsikt fra Blåfjellet mot østre del av Salsvatnet. Leisåk-gården vises og ligger til venstre for Meraftahaugen ca midt på bildet. Innerst skimtes såvidt Skrøyvstadvatnet.

Etter Blåfjellet fikk vi los på en elg og fulgte etter den. Ikke det smarteste veivalget, men vi kom ned ved Skjærivatnet etter litt om og men.

På vei ned etter Blåfjellet fikk vi noen virkelig fine ørreter i et vannene som gjorde opp for den dårlige fangsten i Måssaviktjønna.

Vi tok så samme sti ned mot båten som ventet i Hopen. Turen tilbake over fjorden var fin og det begynte først å regne da vi nesten var fremme på andre siden av Foldafjorden.

Alt i alt en fin tur, hvor det er sti å gå i helt opp til Skjærivatnet, så noe trafikk må det være der i løpet av året. Fiskekort kjøpes hos Firma Albert Collet på iNatur.